DineGuides.dk

Guides til alt der er vigtigt at vide!

SEO

Guide til videoindhold: Hvorfor du bør begynde at skabe videoer nu

Videoindhold er ikke længere i den fase, hvor alle siger, “Det her bliver stort.”

I stedet er videoindholdet blevet stort, og det er overalt. Publikum forventer og efterspørger videoindhold fra både skabere og brands. I dag ser folk i gennemsnit 19 timer med online video om ugen, og forbruget er steget med 8,5 timer om ugen i løbet af de sidste tre år.

Hvad betyder dette for virksomheder og marketing teams?

Hvis du endnu ikke er begyndt at skabe videoindhold, er det på høje tid at overveje det seriøst.

Denne guide giver dig en grundig oversigt over videoindhold, herunder hvorfor det er vigtigt for SEO, bedste praksis for at skabe din egen videoindholdsstrategi og eksempler på forskellige typer af effektivt videoindhold.

Hvad er videoindhold?

Videoindhold er ethvert videoformat, der er designet til at underholde, uddanne eller informere et publikum.

På samme måde er videoindholdsmarkedsføring en strategi, der involverer produktion af nyttigt og hjælpsomt videoindhold for at tiltrække, pleje og konvertere det publikum. (Læs: Ingen annoncer, ingen salgsgreb.)

Videoindhold er ikke så lige til som man skulle tro. Der er flere typer af videoer og formater, som skabere og mærker producerer i dag, og alle kan bruges til at nå dine mål:

  • Forklarende videoer
  • Tutorials/how-tos
  • Præsentationer
  • Live streams
  • Interviews
  • Video podcasts
  • Sociale medievideoer (Stories, Reels, Shorts, TikToks)
  • Animerede videoer
  • Webinars
  • Produktanmeldelser/demonstrationer
  • Testimonials Vlogs

Hvorfor er videomateriale vigtigt for SEO?

Videomateriale kan hjælpe din SEO-strategi på flere afgørende måder.

For det første holder søgemaskiner som Google sig opdateret om brugernes forbrugstendenser for indhold. Disse virksomheder ved, hvor meget online video er vokset som et medie, og serverer derfor relevante videoer i søgeresultaterne, når brugerens forespørgsel kan besvares med en video.

For eksempel egner nogle “how-to”-forespørgsler sig bedre til en videodemonstration, som f.eks. “sådan tilføjer du tekst til reels” eller “sådan binder du en butterfly”. Det ville være svært at lære nogen at gøre disse ting i en skriftlig blog eller artikel, så det giver meget mere mening at vise en video.

En “how-to”-forespørgsel returnerer videoforslag i Google

Det betyder, at mange søgeord har potentiale til at rangere højt, hvis du laver og optimerer videomateriale til dem. (Google har en guide, du kan følge, for at hjælpe dem med at finde og indeksere dine videoer, så de kan rangere.)

Udover direkte rangering hjælper videomateriale også din SEO på indirekte måder. For eksempel kan det at publicere en blog med en tilknyttet video indlejret i indlægget være en måde at engagere dit publikum yderligere og holde dem på din side i længere tid.

At publicere regelmæssige, højkvalitets videoer, der uddanner, informerer eller underholder din målgruppe, er desuden en måde at vise E-E-A-T (ekspertise, erfaring, autoritet, troværdighed) for dit brand og din hjemmeside. At publicere videomateriale kan hjælpe med at bevise dit brand på essentielt samme måde som at publicere højkvalitets skriftligt indhold regelmæssigt.

Videomateriale kan også hjælpe dig med at konvertere flere kunder. For eksempel siger 88% af menneskerne, at en brands video om et produkt eller en service har overbevist dem om at købe.

Som du kan se, er der mange måder at udnytte videomateriale til at øge din SEO. Men inden du løber væk for at trykke på “optag”, må du ikke glemme, at du har brug for en strategi først for at opnå de bedste resultater.

Sådan optimere du dit videomateriale til SEO:

Hvis du vil have dit videomateriale til at opnå maksimal ydeevne for SEO, er der nogle bedste praksisser, som du skal følge. Her er syv tip, der kan hjælpe dig med at forbedre dine videooptagelser, så de bliver mere synlige og engagerende for dit publikum.

  1. Sæt mål

    Enhver god strategi har mindst et eller to mål bagved, som driver strategien fremad. Din videoindholdstrategi bør ikke være anderledes. For at gøre tingene enklere kan de mål, du sætter for dit indholdsmarketing, direkte relatere til dine mål for videomarketing.

  2. Vælg dine videoformater og tema

    Prøv ikke at gøre alt med video. Vælg i stedet tre eller færre formater at fokusere på for videoindholdsskabelse. Sammen med dine hovedvideoformater skal du vælge et tema for dine videoer. Hvad vil du fokusere på, og hvad vil du gerne kendes for?

  3. Vælg en passende platform

    Vælg derefter, hvor du vil hoste dine videoer. En oplagt mulighed er at oprette en YouTube-kanal og uploade alle dine videoer der. Der er også andre platforme, der kan hoste dine videoer, men de vil ofte kræve betaling for premium funktioner.

  4. Forskning videoemner og søgeord

    For at sikre, at dine videoer når ud til de rigtige mennesker, bør du undersøge dine videoemner og finde de søgeord, som folk bruger til at søge efter videoindhold.

  5. Lav et detaljeret script

    De bedste videoer, der holder dit publikum i gang, bliver på emnet, kommer til sagen og tilbyder værdi fra start til slut. Hvordan sikrer du, at du rammer alle disse noter? Skriv dit script.

  6. Invester i produktionen af lange videoer

    Forskellige videoformater kræver forskellige niveauer af glans og produktion. Det betyder, at hvis du beslutter at skabe mest interview-stil videoer, vil du have brug for at investere i mere produktion, såsom et højere kvalitet kamera, studiebelysning og videoredigeringssoftware.

  7. Optimer dine videoer

    For den bedst mulige chance for at få dine videoer rangeret og set, skal du optimere dem til SEO. Dette gælder, uanset om du uploader dem til YouTube eller indlejrer dem på specifikke sider på din hjemmeside. Du skal have en engagerende titel, en beskrivelse og relevante tags.

Husk altid, at det vigtigste ved at oprette videoindhold er at tilbyde værdi for dit publikum. Hvis du fokuserer på dette, og bruger de ovennævnte tips til at optimere dit videomateriale, bør du kunne opnå en stærkere synlighed og engagement for dit indhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *